Bor i Skive, men rejser verden rundt for at rejse betontanke

By april 23, 2025 Nyhed

Bor i Skive, men rejser verden rundt for at rejse betontanke

At være rejsemontør er ikke bare et job. Det er en livsstil. Det er i hvert fald sådan, skibonitten Tom Hunt Svenningsen ser det. Med en kuffert som fast følgesvend og byggepladser i alverdens lande har han gjort dét at rejse til en naturlig del af sit arbejdsliv hos tankproducenten A-Consult.

I virksomheden A-Consult producerer man betontanke, og det har man gjort i snart 40 år. Det hele startede med gylletanken, men i dag spænder produktporteføljen langt bredere. Virksomheden leverer i dag tanke til akvakultur, spildevand, biogas og mange andre formål – stadig baseret på den samme holdbare metode, som blev udviklet tilbage i 1980’erne. Metoden har bevist at den virker, og derfor har A-Consult i dag kontorer i både Tyskland, Frankrig, England og Polen, mens montørerne rejser verden rundt for at rejse betontanke.

For at sikre den standard, A-Consult er kendt for, har virksomheden et fast team af montører, som sørger for, at tankene bliver opført korrekt – uanset hvor i verden opgaven finder sted. En af dem er Tom Hunt Svenningsen, der i dag har været en del af teamet af rejsemontører i fire år.

Tom er både opvokset i og bor den dag i dag i Skive. I løbet af sin tid i A-Consult har Tom rejst til alverdens lande, og han er selv meget bevidst om, at man skal være en lidt speciel støbning, hvis det er noget man skal kunne trives i længere tid ad gangen. Men for Tom, er det en del af hans DNA.

“Jeg har altid elsket at rejse. Jeg har tidligere haft job på Grønland, jeg kørt lastbil og været rejsemontør i et andet firma. Jeg elsker at være ude og møde folk i øjenhøjde. At lære deres kultur at kende og blive en del af det samfund, jeg arbejder i. Det er en kæmpe frihed at rejse, og jeg trives med at bo i en kuffert,” fortæller Tom Hunt Svenningsen på 46 år.

13 meter høje tanke på Island

For Tom og de andre rejsemontører i A-Consult handler jobbet om at tage et projekt, der er planlagt på kontoret, og føre det ud i virkeligheden. Og virkeligheden kan nogle gange være barsk – som da de sidste år skulle rejse otte tanke på 13 meters højde på de vindblæste Westmanøer, en øgruppe 40 minutters sejlads syd for Islands hovedø i Atlanterhavet. Naturen var vild, og logistikken var en udfordring.

“De otte tanke skulle bruges til fiskeopdræt på land, og det var en speciel opgave, fordi vi arbejdede på en lille ø langt fra fastlandet. Alt skulle fragtes dertil, og vi måtte hele tiden tilpasse os logistikken. Vi startede sidst i maj og sluttede lige før jul – så det var en lang periode, men det var fantastisk at opleve Island,” siger Tom Hunt Svenningsen og fortsætter:

“Vi er der naturligvis for at arbejde, og vi arbejder altid hårdt for at få tingene færdige inden for den aftalte tidsramme. Alligevel kan jeg ikke lade være med at interessere mig for de steder, vi besøger, og særligt Westmanøerne vakte min interesse på grund af naturen og historien. Jeg har en stor fascination af havet, vandet og vikingetiden, og stedet fik mig til at dagdrømme om, hvordan folk levede før i tiden.”

Selvom rejselivet lyder som et eventyr, er det også hårdt arbejde, og man er væk fra familien i lange perioder. Tom og hans kolleger arbejder typisk 9-10 dage i træk og har derefter en forlænget weekend hjemme, før det går løs igen.

“Når vi er ude, arbejder vi. Det er ikke ferie. Men det gør heller ikke noget, for vi har et stærkt sammenhold, og man bliver som en lille familie,” siger Tom.

For ham har arbejdet også givet en unik mulighed for at tilbringe tid med sin storebror, der også er ansat i virksomheden.

“Da vi var på Island, tilbragte vi mere tid sammen, end vi har gjort i hele vores voksenliv. Det var en fantastisk oplevelse, og det gør det ekstra specielt, at man kan dele det med sin bror,” fortæller han.

Sidste mand på pladsen – og en god ambassadør

Som montør er Tom og resten af teamet ofte nogle af de sidste på byggepladsen, og det medfører et stort ansvar, som han og hans kolleger tager alvorligt.

“Vi sørger for, at alt bliver afsluttet ordentligt. Det handler ikke kun om at opføre en tank – vi repræsenterer også A-Consult, og det er vores opgave at sikre, at kunden er tilfreds, og at alt fungerer. Vi skal efterlade et godt indtryk – både fagligt og menneskeligt. Det er vigtigt at møde folk med respekt, uanset hvor i verden vi arbejder,” siger han og fortsætter:

“Vores tilgang er altid, at vi skal være løsningsorienterede. Tingene går desværre ikke altid som planlagt. Der kan opstå uforudsete udfordringer, og man må finde løsninger på stedet. Men så længe vi samarbejder og har god kommunikation, så finder vi en vej frem.”

En fremtid med endnu flere eventyr

For Tom handler jobbet ikke kun om at rejse rundt og montere tanke – det er også en måde at opleve verden på. Og han har svært ved at forestille sig et liv uden rejser.

“For mig handler det ikke bare om at kunne sætte en masse nåle i et verdenskort. Det handler om at opleve verden og de kulturer, jeg møder. Som rejsemontør har man en unik mulighed for at møde folk på en anden måde end som turist. Jeg føler mig ofte virkelig privilegeret, når jeg tænker på alle de steder, jeg får lov at se gennem mit arbejde – steder, som mange andre aldrig oplever.”

INFORMACJE TECHNICZNE

 

Hidden Strength

The Aqua-Tank is constructed using high specification concrete panels held together by a series of circumferential 7 wire PE-sheeted grease impregnated tendons. The tendon is coated in a highly corrosion-resistant grease conforming to the recommendations of both the American Post Tensioning Institute and the FIB. The PE-sheeting is formed by the continuous hot extrusion of high density polyethylene or polypropylene to a minimum redial thickness of between 1.00mm and 2.00mm, again conforming to recommendations of both the American Post Tensioning Institute and the FIB.

 

Panel Seal

The Aqua-Tank panel seal is unique due to the use of a patented, WRAS approved, substantial EPDM Rubber strip, which absorbs the movement to which every tank is subjected; e.g. seasonal weather changes, variation in liquid level and external pressure from back-fill. Its elasticity is resistant to ammonia and ultra violet light, and with a life expectancy in excess of the concrete panels themselves results in no maintenance on this area for the structures total design life.

 

Panel to Base Seal

The panel to base seal is typically performed by applying a rebate solution to the base slab. The A-Consult panels can be provided with dowel bars if required. Below shows a typical ring beam section showing how an effective seal is achieved by utilising the step in the base slab along with the correct placement of three strips of hydrotite. Additional security can be achieved during the construction of the in-situ ring beam by forming a small rebate to the inside face and then by filling this rebate with an elastic polyurethane sealant after the ring beam has cured.